Min Haier

Min Haier!

För ett år sedan bodde jag på Sicilien. Då införskaffade jag mig en Haier R410A,115 volts med dubbel insug (0.2). Det var en solig dag i början av Maj. Jag hade väntat i en vecka på leveransen och gjort klart sovrummet för ankomsten av min Haier. Jag hade torkat golven och dammat av minsta pinal i rummet så att allt skulle vara skinande rent när Hajen (Haiern) kom.

Den kom runt 12 på dagen i en stor kartong. Jag kunde inte bärga mig. Jag började slita upp kartongen och ta bort frigoliten som låg runt Hajen. Det gnisslade i öronen när frigoliten drogs mot det släta höljet, jag skrek till.

När jag såg Hajen ligga där kunde jag inte fatta att det var sant.

Tänk er, jag bara 20 år gammal och nybliven ägare av en Haier R410A.


Jag plockade genast isär den totalt (precis som man ska göra om man är en kunnig AC expert). Jag bytte ut fläktremmen mot en Wind Step fläktrem som är gjord av äkta bambu sav.

Wind Step tillverkas i Venuzuela men säljs via speciallister från USA.

Sedan tog jag bort fläkt bladen, böjde till ett vrid moment på 30 grader och satt tillbaka dom.


Anmärk att det INTE går att ha fläktblad med ett vridmoment på 30 grader i en R410A om du har den i Basic programmet!

Kom också ihåg att en ny Haier R410A inte är som föregångarna t.ex R320 utan en R410A är pluggad. Så om du vill ha ökad sug styrka så råder jag dig att borra bort pluggen och istället sätta in en ventil. Då har du helt plötsligt en sug styrka på x3!


När jag va klar med det så ställde jag bara om Basic programmet till ett D-ton program.

D-tonen är lämplig på platser med låg fuktighet.

Sedan va det bara att sätta upp den och dra igång skönheten.

Det lät underbart när fläkten drog igång med sina 115 volt varv i sekunden.


Vad jag gjorde med Haiern sen får ni bara fantisera om...



Kommentarer
Postat av: Rolf i Boda

Grym Haier måste jag säga! Vad är luft insuget på den?

2009-01-04 @ 00:41:05
Postat av: Per Malm

Som jag skrev så är luft insuget 0,2 men jag har nu modifierat den så nu ligger den på 4 i luftinsug. Utsprutet ligger på 80 (då har jag också borrat ventilen så man slipper Basmaki vibrationen.)



MVH

Per Malm

2009-01-04 @ 00:58:04
Postat av: Linda...

Viktig fråga... I varmt klimat haier R410A med motorn ute eller nån samsung ??

2010-10-17 @ 15:31:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0